HTML

Moszkvics slusszkulcs

Egy 30+-os szovjet kocsi halad a Kaukázus felé.

Friss topikok

  • tesz-vesz: kirk te egy féreg vagy te is benne vagy a Hayek Társaságban? (2010.03.31. 19:41) Az albán puma
  • Dr.Bio74: @Goose-T: Nem mindegy? Szép tájak, szép hölgy, tökéletes. Le a kalappal a moszkvics előtt. (2009.09.04. 14:11) Hegymenet kézifékkel

Linkblog

Az albán puma

2009.09.10. 10:32 kirk kapitány

Tiranában már jártam, amikor Gy. F. exminiszterelnök balkáni körútjára delegáltak tudósítónak. A város tele volt Mercedesekkel, jól öltözött nőkkel, balkáni hangulattal, Enver Hodzsa piramisának gyomrában latin gitárkoncerten ittuk a négy eurós Heinekent. Az emberek szimpatikusak, segítőkészek voltak. Különösen meleg barátsággal emlékszem vissza egy taxisra, aki Gy. F. nyomában száguldva vitt a déli csúcsforgalomban többnyire a szembejövő sávokban a konvoj után, mert a miniszterelnök sietett haza, és gyorsabban lelépett a fekete hajú, kreol bőrű házelnöknővel folytatott kétoldalú megbeszélésről, mint ahogy az tervben volt. A kocsisor rendőri felvezetéssel elhúzott a reptér irányába, engem pedig otthagyott Tirana belvárosában egy sarokra a házelnöki rezidenciától.

Akkor gondoltam, hogy ez nagy zsongás biztos csak a fővárosban van, amit fű alatt kolonizáltak az olaszok, az ország többi része pedig továbbra is sínylődik a félévszázados elzártság következményei miatt.
 
A súlyos várakozásokat erősítette Karcsi is, aki már megjárta a vidéki Albániát. Azt állította, hogy a határ után még van mutatóban 30 méter aszfalt, aztán lehet/muszáj offroadozni.
 
 
Ehelyett Bajram Currit, az első nagyobb várost egy vadonatúj, kifogástalan minőségű hegyi úton értük el. (Nyilván a finanszírozási kacskaringók következménye, hogy a jó utak a városok előtt néhány száz méterrel véget érnek, és onnan gödrök, pocsolyák, földkupacok között kell átvergődni a település főutcájáig.)
 
 
A kivitelező cég, amit véletlenül úgy hívnak, hogy Geci, néhány hónap alatt legalább száz kilométernyi, sok helyen sziklába vájt hegyi utat rittyentett, és ezzel jelentősen meggyorsította a Kukes és közöttünk magasodó hegyek leküzdését. Elismerően vigyorogtunk, amikor a felhők közül megláttunk egy szűk völgyekbe zárt víztározót.
 
 
Aztán csak elértünk a szilárd burkolat határait, ahol a Moszkvics először mutathatta meg képességeit. Nyugtáztuk, végül is a tundrára tervezték, állítólag.
 
We are lost! kiáltással bukkant fel Thomas a Kübelwagenben az ösvények egyik kereszteződésénél, ahol térkép, és megkérdezhető ember híján ácsorogtunk. Jót röhögtünk: You are lost, we not! Neki volt GPS-e.
 
 
Aztán a gyatra felszerelés, a lapos pótkerék és a hiányzó emelő ellenére húsz perc alatt megoldottunk a Kübelwagent igénybe véve egy defektet. Ez volt a legimpozánsabb panorámás defekt egész életemben.
 
 
 
Kukesbe elég későn értünk. A helyiek azt tanácsolták, hogy ne a „very bad road”-on folytassuk az utat Peskopi felé, hanem használjuk a „highway”-t, ami kerülő, de sok időt spórolhatunk vele, meg azt, hogy a hegyekben ránk esteledjen. (Hogy mi merre hány kilométer, azt soha senki sem tudta pontosan megmondani.)
 
Udvariasan kérdezgettük, hogy legalább jó minőségű-e az a valami, amit ők angolul highwaynek neveznek.
 
Nagyot néztünk, amikor a város határában rákeveredtünk egy korrekt, kétszer három sávos autópályára. Aztán kitört belőlünk a röhögés, amikor 3-4 kilométer után az egész egy árnyékos sziklafalban végződött, amibe majdnem beleszáguldottunk, mert a felfestés is a függőleges fal tövéig tartott. Aztán megint nagyot néztünk, mikor a terelőútról átláthattunk a szikla fölött, mert a pálya hamarosan egy irtózatos völgyhídban fog folytatódni, ha elkészül. Elkészült viszont egy öt kilométer hosszú, kétszer két sávos autópálya-alagút, amelyben egyelőre csak egyetlen sávon lehet oda-vissza, felváltva egy felvezető kocsi mögött közlekedni.
 
 
A várakozást barátkozásra használtuk. Egy Kaukázus Rali matricáért cserébe megtudtuk, hogy egy török-amerikai konzorcium 160 kilométernyi sztrádát épített, és épp mostanában adják át a részeit.
 
Látszott is, hogy új. A végsebességi határt feszegető Moszkvics 90-es tempójával sem nagyon tartotta fel a sort az alagút túloldalán. Pedig az albánok a bosnyákokhoz, montenegróiakhoz és koszovóiakhoz hasonlóan nagyon szeretnek előzgetni, de nincsenek hozzászokva az egyenesekhez, ezért úgy tűnik, az autópályán egyelőre nem mernek gyorsan menni.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://moszkvicsslusszkulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr931372077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.10. 15:42:19

Hangulatos poszt, akárcsak Albánia maga.

Az ottani közlekedésről egy poszt:

csurtus.blog.hu/2009/06/20/albania_kozlekedes

danielfromhungary 2009.09.10. 16:45:26

Bajram Curri környékén azért olyan jók az utak, mert Sali Berisha miniszterelnök a szomszédos Tropojában született, és a mai napig van ott háza. A szülei meg a koszovói határon élnek Djakova irányába egy magányos házban, oda is tökéletes út vezet:-)
A helyiek mesélték, hogy tavaly meg tavaly előtt kezdték építeni az összes utat, hogy az idei választásokra készen legyen. Kész lett, nyert...

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.03.31. 19:41:08

kirk te egy féreg vagy

te is benne vagy a Hayek Társaságban?
süti beállítások módosítása